Διδακτικό παράδειγμα αξιοποίησης ΠΕΚ στο μάθημα της Λογοτεχνίας
Λογοτεχνία (1)
Μια εκπαιδευτικός που διδάσκει Λογοτεχνία στην Α΄ Γυμνασίου πρόκειται να επεξεργαστεί «Το πιο γλυκό ψωμί»,λαϊκό παραμύθι που ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο.
Αποφασίζει να μετασχηματίσει το πρώτο ζητούμενο από τις ερωτήσεις που ακολουθούν, ώστε τα παιδιά να εξοικειωθούν μεν με τη δομή του παραμυθιού, αλλά επιπλέον να πειραματιστούν και να οδηγηθούν στη συγγραφή του δικού τους παραμυθιού.
Σε Επεξεργαστή Κειμένου περνάει το παραμύθι του εγχειριδίου και ζητά από τους μαθητές με μορφή σχολίου να σημειώσουν πλαγιότιτλους σε συγκεκριμένα σημεία του παραμυθιού που τους δόθηκε, που να υποδεικνύουν την εξέλιξη της πλοκής. Ως εργασία για το σπίτι, ζητά από τα παιδιά να αξιοποιήσουν τους πλαγιότιτλους, για να συγγράψουν σε Πρόγραμμα Επεξεργασίας Κειμένου ένα δικό τους παραμύθι. Οι μαθητές ανταλλάσσουν τα παραμύθια που έγραψαν, σημειώνουν σχόλια στα κείμενα των συμμαθητών τους, βάσει των οποίων γίνεται εκ νέου επεξεργασία και συγγραφή των παραμυθιών.
Λογοτεχνία (2)
Προκειμένου μια εκπαιδευτικός να ενισχύσει τη φιλαναγνωσία, την απόλαυση του κειμένου και την αισθητική καλλιέργεια των μαθητών της Α΄ Γυμνασίου στην οποία διδάσκει, προβαίνει στην εξής δραστηριότητα: περνάει σε Πρόγραμμα Επεξεργασίας Κειμένου (ΠΕΚ) το ποίημα «Κάτω στης μαργαρίτας το αλωνάκι» (Ο. Ελύτης), που ανθολογείται στο σχολικό εγχειρίδιο. Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν υπερσυνδέσεις πάνω στο κείμενο που έχουν αποθηκεύσει παραπέμποντας με αφορμή μια λέξη ή φράση του ποιήματος σε εικόνες, κείμενα, μουσικές που κατά τη γνώμη τους φωτίζουν το συναίσθημα ή την εικόνα που υποβάλλει. Οι εργασίες των μαθητών παρουσιάζονται μέσω του διαδραστικού στην ολομέλεια της τάξης, όπου γίνεται συζήτηση και σχολιασμός τους.
*σημείωση: τα παραπάνω παραδείγματα δημιουργήθηκαν από την ομάδα έργου για τις ανάγκες του επιμορφωτικού προγράμματος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου